کمبود گوگرد در گیاه چه تاثیری بر بازدهی محصول و تغذیه انسان یا دام دارد؟

گوگرد از عناصر غذایی پر مصرف برای گیاهان است که کمتر مورد توجه کشاورزان یا کارشناسان قرار میگیرد. گوگرد در تولید پروتئین و کلروفیل و سایر ترکیبات حساس گیاه نقش دارد به همین دلیل علائم کمبود آن شبیه علائم کمبود نیتروژن ظاهر میشود. زردی از برگهای جوانتر شروع شده و به برگهای مسن تر سرایت میکند. چون گوگرد عنصر متحرکی نیست که از برگهای پیرتر گیاه به سمت برگهای جوان برود.

کمبود گوگرد در محصولات زراعی

کمبود گوگرد در کرتهای مشخص شده در مزرعه کلزا.

اهمیت گوگرد در تغذیه انسان و دام

در دسترس بودن گوگرد و همچنین مقدار گوگرد در گیاه بر میزان تولید آن اثر چشم گیری دارد. ارزش گیاهان زراعی به بالا بودن محتوای دو اسید آمینه متیونین و سیستئین است که انسان و حیوانات قادر به ساخت این دو اسید آمینه ضروری در بدن نیستند و بنابراین به منابع غذایی حاوی این دو اسید آمینه نیازمند هستند.

این دو اسید آمینه به جز شرکت در ساختار پروتئینها دارای نقشهای بسیار مهم برای سلول گیاهی هستند. شاید به جرات بتوان گفت مهم ترین اسید آمینه های ساختاری این دو اسید آمینه هستند.

گوگرد همچنین در ساختار دو ویتامین ضروری، B1 (ب 1) و بیوتین (ب 7) وجود دارد. بیوتین یک ویتامین مهم در تقویت و کاهش ریزش موی سر نقش بسزایی دارد. پس به طور مستقیم کاهش گوگرد در گیاه، به کمبود این ویتامینها در محصولات زراعی و باغی مرتبط است.

 

ویتامین B1 (ب 1) و بیوتین (ب 7)

 

گوگرد و این دو اسید آمینه در اتصال اجزای پروتئینها به هم، کاهش تنشهای محیطی، افزایش قدرت دفاعی گیاه، افزایش سوخت و ساز و متابولیسم، فعال سازی آنزیمها، بیوسنتز کوآنزیمها، روغنهای گلوکوزید تیره خردل و افزایش کیفیت دانه ها نقش مهمی و تعیین کننده دارند. برای نمونه کمبود این دو اسید آمینه در گندم سبب کاهش وزن هزار دانه و همچنین کاهش پف کردن خمیر نان میشود. کمبود گوگرد در گندم سبب سفتی خمیر و کاهش کشسانی خمیر میشود.

تغذیه گندم با گوگرد سبب بهبود کیفیت نان خواهد شد. در این شکل سمت چپ گندمی را نشان میدهد که دو اسید آمینه سیستئین و متیونین آن کم بودند (گیاه کمبود گوگرد داشته) و به ترتیب افزایش گوگرد در گیاه سبب افزایش و بهبود پف کردگی نان شده است.

 

البته این قضیه در مورد تمام دانه هایی که منبع ذخیره آنها پروتئینی است مثل غلات اهمیت میابد. گیاهان در دانه ها 3 نوع ماده غذایی ذخیره میکنند. نشاسته، پروتئین و چربی. در اغلب موارد ترکیبی از دو یا 3 مورد از اینها وجود دارد. غلات نشاسته و پروتئین را باهم ذخیره میکنند و در مواردی هم کمی چربی. بنابراین تغذیه مناسب گیاهان با گوگرد مایع قابل جذب سبب افزایش کمی و کیفی پروتئینهای آن میگردد. پس غلات و بقولات یا خانواده نخود که بیش از 20 تا 35 درصد وزن دانه را پروتئین تشکیل میدهد نباید از تغذیه گوگرد محروم بمانند.

 

استفاده از کود گوگرد مایع در ذرت

ذرت با گوگرد مایع تغذیه بشه بهتر و بیشتر پف میکنه!

گیاهان خانواده نخود من جمله یونجه که در تغذیه دام مورد توجه است گیاهانی با کمبود متیونین هستند. به دلیل رشد ظاهری بسیار خوب این گیاهان کشاورزان به دنبال محتوای پروتئینی و یا استعمال کود گوگرد مایع در مزارع یونجه یا اسپرس نیستند. به طور حتم اگر دامها با گیاهان با محتوای پایین این دو اسید آمینه تغذیه شوند قرار دادن مکمل های غذایی دیگر برای دام ضروری مینماید. افزایش محتوای پروتئینی گیاهان سبب تغذیه بهتر دام و افزایش شیر یا وزن دام خواهد شد. باید به این نکته توجه داشت که اسیدهای آمینه ضروری باید در رژیم غذایی انسان یا جیره غذایی دام قرار داده شود. بنابراین تغذیه گوگرد یونجه و به طور کلی گیاهان علوفه ای نیز برای افزایش کیفیت غذایی اهمیت زیادی دارد.

اهمیت تغذیه تمامی گیاهان با گوگرد مایع به حدی است که در موسسات و دانشگاه های خارج از ایران اهتمام به افزایش دو اسید آمینه متیونین و سیستئین با استفاده از ابزار بیوتکنولوژی هستند. کافی بودن این دو اسید آمینه در رژیم غذایی انسان در پیشگیری از بیماری ها بسیار مهم است.

اهمیت تغذیه گوگرد در گیاهان خانواده کلم و پیاز

کمبود گوگرد در گیاهانی که متابولیسم گوگرد بالایی دارند اهمیت دوچندان دارد و کشاورزان و کارشناسان کشاورزی باید این موضوع را در تغذیه معدنی مد نظر قرار دهند. برای نمونه گیاهان خانواده کلم شامل کلم برگ، گل کلم، کلم قمری، ترب و تربچه و گیاه کلزا و همچنین خانواده پیاز شامل سیر، پیاز، تره و غیره نیازمند گوگرد بیشتری نسبت به سایر گیاهان هستند. بوی تندی که از این گیاهان به استشمام میرسد به دلیل وجود ترکیبات گوگردی است. این ترکیبات دارای نقش دفاعی برای گیاه است و البته دارای نقش دارویی برای انسان. به همین دلیل کمبود گوگرد سبب کاهش خاصیت غذایی بسیاری از گیاهان بخصوص گیاهان تیره کلم و پیاز میگردد.

البته باید در نظر داشت هرچند این ترکیبات جزء متابولیتهای ثانویه گیاه به حساب می آیند ولی کمبود گوگرد سبب کاهش رشد و کاهش بیوسنتز ترکیبات اولیه و ضروری سلول خواهد گردید. چون گیاهان تیره کلم یا پیاز سهم عمده ای از متابولیسم خود را به بیوسنتز این ترکیبات اختصاص داده اند.

علائم کمبود گوگرد در گیاهان

بخشی از گوگرد مورد نیاز گیاهان از طریق باران به زمین میرسد. طی سالهای اخیر و به دلیل نگرانی های محیط زیستی تولید گازهای حاوی گوگرد (بارانهای اسیدی حاوی گوگرد) کم شده است. از طرفی منابع دارای گوگرد در زمینهای زراعی کم بوده و توسط آبیاری یا باران شسته میشود. همچنین میکروبهای خاک سبب تجزیه آن و تبدیل گوگرد (سولفات) به گاز (هیدروژن سولفید) میشوند. بنابراین تغذیه گیاهان با گوگرد باید در اولویت برنامه کودی قرار گیرد.

عکس مزرعه کلزا با مقدار کافی از گوگرد

در قسمت پایین عکس مزرعه کلزا با مقدار کافی از گوگرد دیده میشود (گیاهان با گلهای کامل زرد) در قسمت بالا کمبود گوگرد سبب گلدهی ناقص و بروز علائم کمبود و البته کاهش تولید شده است.

 

کمبود گوگرد در گیاهان

در تصاویر فوق کمبود گوگرد را در گیاهان مشاهده میکنید. گیاهان با تغذیه مناسب در وسط تصویر.

 

کاهش میزان تولید گوگرد توسط کارخانجات در اروپا

کاهش میزان تولید گوگرد توسط کارخانجات در اروپا

کمبود گوگرد در یک مزرعه میتواند به یکی از دلایل زیر باشد:

  • خاک شنی یا ماسه ای با مواد آلی کم که محتوای گوگرد آن نیز کم است.
  • بارندگی زیاد در طول فصل زمستان (شسته شدن گوگرد)
  • خشکی در فصل بهار (عدم جابجایی گوگرد)
  • اضافه نکردن کودهای دامی و آلی به مزرعه
  • گرمای هوا

کمبود گوگرد ابتدا با زرد شدن برگهای جوان مشخص میشود. این کمبود سرتاسر برگ را به رنگ زرد در می اورد و نباید با کمبود نیتروژن که زرد شدن برگهای پیر گیاه را به دنبال دارد اشتباه شود. کمبود نیتروژن سبب زردی برگهای پیر میشود. کمبود گوگرد از برگهای جوان شروع میشود و بدون علائم سوختگی تمام پیکره گیاه را به رنگ زرد در میاورد. این کمبود با گرمای هوا خود را بیشتر نشان میدهد. نوع خاک، مقدار مواد آلی خاک، پی اچ، نوع گیاه و سابقه زراعت مزرعه در مقدار گوگرد خاک نقش تعیین کننده دارد.

 

کمبود گوگرد در گوجه فرنگی

کمبود گوگرد در گوجه فرنگی

 

متاسفانه کمبود گوگرد خود را دیر نشان میدهد و بنابراین اقدامات پیش دستانه برای جلوگیری از این کمبود باید حتما مدنظر کشاورزان عزیز قرار گیرد. آنالیز دوره ای خاک مزرعه (حداقل 3 سال یکبار) از لحاظ مقدار گوگرد محلول نیز باید انجام گیرد. با توجه به نقشهای بسیار مهم گوگرد که کمتر مورد توجه کارشناسان قرار دارد استفاده از گوگرد مایع برای باغات و محصولات زراعی بهترین گزینه برای تنظیم پی اچ خاک، جلوگیری از حمله آفات و بیماریهای قارچی، افزایش محصول و کیفیت آن میباشد. استفاده از گوگرد مایع بخصوص همرا منابع کودی نیتروژن در مراحل اولیه رشد و همچنین در مراحل رشد سریع گیاه باید در برنامه غذایی مزرعه قرار داده شود. گوگرد 3/0 درصد وزن خشک گیاهان زراعی و 45/0 درصد وزن خشک تیره کلم را به خود اختصاص میدهد. کافی نبودن گوگرد سبب کاهش محصول به مقدار 1-2 تن در هکتار میشود.

مقدار تامین گوگرد گیاه توسط خاک

مقدار تامین گوگرد گیاه توسط خاک طی ماه های مختلف سال. نیاز خانواده گندم دو برابر و تیره کلم حدود 3 برابر مقدار گوگرد خاک است.

 

کمبود گوگرد در گل داوودی

کمبود گوگرد در گل داوودی. به کوتولگی و رنگ پریدگی گیاه دقت کنید.

 

کمبود گوگرد در گوجه فرنگی

کمبود گوگرد در گوجه فرنگی. کاهش رشد و زردی برگهای جوان

 

کمبود گوگرد در سیب زمینی

کمبود گوگرد در سیب زمینی

کمبود گوگرد در ذرت

کمبود گوگرد در ذرت

 

کمبود گوگرد در توتون

کمبود گوگرد در توتون

 

کمبود گوگرد در گندم

کمبود گوگرد در گندم

 

کمبود گوگرد در گندم

کمبود گوگرد در گندم

 

کمبود گوگرد در شاهدانه

کمبود گوگرد در شاهدانه

 

کود گوگرد مایع کشاورز را از به کار گیری سایر کودها بی نیاز میکند

نکته بسیار مهمی که نباید در مورد تغذیه گیاه با گوگرد را فراموش کرد این است که گوگرد به دلیل خاصیتی که دارد سبب محلول شدن بسیاری از عناصر غذایی میشود که تاکنون برای گیاه قابل جذب نبود. در واقع یونها و مواد غذایی موجود در خاک با به کار بردن گوگرد جذب گیاه میشوند. این اهمیت زمانی دو چندان میشود که کشاورز بداند استفاده از گوگرد مایع او را از بسیاری از کودها بی نیاز میکند. چون در اغلب موارد مواد غذایی در خاک وجود دارد و نیازی به کود جدید وجود ندارد. برای نمونه استفاده از گوگرد سبب حل شدن آهن خاک و رفع کمبود آهن نیز میگردد. این قضیه برای سایر عناصر غذایی مثل منیزیم، مس، روی، و بخصوص فسفر و … نیز وجود دارد. در واقع کشاورز با به کارگیری گوگرد مایع در اغلب موارد نیازی به کود آهن، کود فسفر (ساچمه ای) و کودهای میکرو نخواهد داشت.

جلوگیری از رشد و از بردن گلسنگهای مهاجم

گلسنگها موجوداتی مفید برای محیط زیست هستند که از اجتماع قارچ و جلبک ایجاد شده اند. این موجودات در مواقعی بر روی تنه درختان رشد کرده و سبب خفگی پوست تنه و ضعیف شدن و مرگ تدریجی درخت میگردد. ترکیب گوگرد مایع azeas با فرمول خاص میتواند این گلسنگها را بدون آسیب به درخت از بین ببرد. خشکی درختان ناشی از گلسنگ یکی از معضلات کشاورزان در مناطق مرطوب مثل شمال کشور است.

درمان بیماریهای قارچی با گوگرد مایع

بیماریهای گیاهی میتواند توسط باکتریها، قارچها و ویروسها ایجاد شود. ترکیبات گوگردی میتواند در درمان و پیشگیری از همه این عوامل نقش موثری داشته باشد. ویروسها اغلب توسط حشرات منتقل میشوند گوگردپاشی میتواند بسیاری از این آفات مکنده را دور کند. عوامل بیماری اغلب توسط حشرات آلوده منتقل میشوند. بیماریهایی چون سفیدک، کپکها، زنگها و سیاهکها، فوزاریوم، فیتوفتورا، اسکب، پوسیدگیهاو لکه های برگی و بیماریهای ریشه مثل نماتدها با گوگرد قابل کنترل و درمان است.
انواع بیماری سفیدک که گیاهان زراعی و مخصوصا گلخانه ای را درگیر خود میکند با گوگرد مایع قابل درمان است. یعنی حتی پس از آلوده شدن هم میتواند این عوامل را از بین ببرد. استفاده از گوگرد مایع به همراه بعضی از سموم مصرف سم را کاهش داده و با مقدار کمتر از سم جواب بهتر حاصل خواهد شد.

رشد انواع گلسنگ بر روی تنه درخت

رشد انواع گلسنگ بر روی تنه درخت. حداقل 4 نوع گلسنگ بر روی این تنه رشد کرده است.استفاده از گوگرد مایع به صورت محلول پاشی بدون آسیب به درخت سبب از بین بردن این گلسنگها میگردد. قارچها به گوگرد مایع حساس هستند.

 

چرخه گوگرد در طبیعت

چرخه گوگرد در طبیعت. گوگرد موجود در خاک توسط باران شسته شده یا توسط میکروبها به گاز هیدروژن سولفید تبدیل و از بین میرود.

 

میزان توصیه شده گوگرد برای محصولات زراعی در جدول زیر آماده است. این کود در آب ابیاری و به صورت مه پاش قابل استفاده است. در هر دو مورد با کارشناسان فنی شرکت تماس بگیرید.

میزان توصیه شده گوگرد برای محصولات زراعی

 

گوگرد مایع گامی به سوی کشاورزی ارگانیک

پیشنهاد ما برای پیشگیری و مقاومت گیاه در برابر بیماریها گوگرد مایع آزاس است که از گوگرد غیر اکسیده تشکیل شده است. گوگردهای موجود در بازار به شکل اکسیده هستند که برای گیاه قابل جذب سریع نبوده و به تدریج طی چند سال گوگرد قابل جذب (سولفات) را به خاک آزاد میکند. گوگرد مایع در آب کاملا محلول بوده و در آبهای سنگین و شور هم دارای کارایی بالاست و حتی سبب رسوب ترکیبات کربناتی آب میگردد.

گوگرد مایع را میتوان بدون ترس از سوختگی گیاه به کار گرفت. حتی برای پیشگیری از بیماریها و یا کمبود گوگرد بر روی گیاه مه پاش یا اسپری نمود (بر اساس دستورالعمل). گوگرد به دلیل بویی که دارد بسیاری از حشرات را از مزرعه دفع میکند و اجازه ورود یا تخم ریزی را نمیدهد. همچنین باعث تخریب باقیمانده قارچها یا باکتریها بر روی گیاه میگردد. گوگرد مایع مصرف سموم را به شدت کاهش داده و محصولی با کیفیت صادراتی را به ارمغان خواهد آورد.

گوگرد دشمن قارچها است. قارچهای بیماریزا در شرایطی که گوگرد وجود داشته باشد رشد نمیکنند یا در صورت وجود از بین میروند. این قضیه برای بیماریهای قارچی که اندامهای روی زمین را از بین میبرند بسیار مهم است. اغلب بیماریهای قارچی در خاک وجود دارد ولی بیمارهایی چون سفیدک، سیاهک و زنگها یا کپکها که اندامهای زایشی و رویشی را درگیر میکنند با گوگرد مایع از بین میروند. در واقع با مه پاش گوگرد مایع هم کمبود گوگرد و سایر عناصر بر طرف میشود هم مزرعه از وجود آفات و بیماری ها بیمه میشود. البته این قضیه برای هر کود گوگردی نمیتواند درست باشد. چون همانطور که گفته شد این قابلیت تنها در گوگرد مایع غیر اکسیده Azeas وجود دارد. گوگردهای موجود به شکل اکسیده هستند که در صورت استعمال نادرست میتوانند اثرات سوزانندگی برای گیاه داشته باشند. بنابراین با به کارگیری این کود یک گام مهم برای تولید محصول ارگانیک برداشته اید. داشتن گواهی تولید محصولات ارگانیک برای بسیاری از کشاورزان مدرن و پیشرو بسیار مهم است. محصولات ارگانیک با قیمت بیشتری فروخته شده و برای صادرات نیز از فاکتورهای مهم به شمار میرود.

استفاده از گوگرد مایع به همراه مکمل غذایی پلی آمینه Azeas برای برطرف کردن تمامی کمبودهای گیاه کافی بوده و نیازی به هیچ مکمل و کود دیگر وجود ندارد. به کار گیری منظم کودهای Azeas هزینه کشاورز را در تولید محصول پایین آورده، استفاده از سموم را به حداقل رسانده و سبب افزایش کمی (حداقل 15 درصد) و کیفی محصول خواهد شد. رنگ درخشان، مزه، مقاومت در برابر پوسیدگی و افزایش انبارداری محصول از مزایای بهره گیری از کودهای پلی آمینه است.

نتیجه گیری

کشاورزان و کارشناسان حوزه کشاورزی باید به نقش و اهمیت تغذیه گیاه با گوگرد مناسب و قابل جذب، اهتمام ویژه داشته باشند. چرا که گوگرد مایع علاوه بر افزایش بازدهی محصولات سبب افزایش کیفیت دانه ها و میوه،ها و همچنین افزایش مدت نگهداری و ماندگاری آنها خواهد شد. استعمال گوگرد در مزرعه همچنین سبب دفع و کنترل آفات و بیماریها اعم از حشرات و قارچها یا باکتریهای بیماری زا خواهد گردید. باید توجه داشت که استفاده از گوگرد پودری، گرانوله یا اسید سولفوریک برای کاهش پی اچ خاک، سبب آسیب به گیاه و از بین رفتن موجودات مفید خاک میگردد.

منابع:

Hagel, I., 2005. Sulfur and baking-quality of breadmaking wheat. Landbauforschung Völkenrode, Sonderheft, 283, pp.23-36.

Buchanan, B.B., (2015). Biochemistry and molecular biology of plants. John Wiley & Sons