اسید آمینه پرولین به گرده گل در باروری گیاه کمک میکند. اسیدهای آمینه لایزین، متیونین، گلوتامیک اسید هم از اسیدهای آمینه ضروری برای گرده افشانی هستند. این اسیدهای آمینه جوانه زنی گرده و همچنین رشد دانه گرده را بیشتر میکنند که این قضیه در باروری محصولات زراعی و بخصوص باغی اهمیت زیادی دارد.

تنظیم فلور میکروبی خاک

چیزی که از دیدگاه بسیاری از کارشناسان مخفی میماند کنترل میکروبهای خاک (قارچ و باکتری) توسط گیاه است. گیاهان بسیاری از مواد مورد نیاز باکتری ها و قارچها را تامین میکنند. برای نمونه، متیونین یک اسید آمینه است که پیشساز عوامل رشد دیواره میکروبهای خاکزی است. تعادل و تنظیم فلور میکروب خاک از عوامل در دسترس قرار گرفتن ترکیبات معدنی خاک در اطراف ریشه است. همانطور که در لوله گوارش انسان میکروبها برای انسان ویتامین میسازند میکروبهای خاک هم به گیاه در جذب عناصر غذایی و محافظت از عوامل بیماری زا کمک میکنند. استفاده از گوگرد پودری یا اسید سولفوریک سبب از بین رفتن این میکروبها میشود. ولی استفاده از اسیدهای آمینه سبب حفظ فلور میکروبی مفید خاک میگردند.

اسیدهای آمینه گلوتامیک اسید و آسپارتیک اسید نسبت به سایر اسیدهای آمینه بیشتر هستند چون آمین اسیدهای آمینه دیگر به آنها منتقل شده و این اسیدهای آمینه در گیاه جابجا میشوند تا نیتروژن را منتقل کنند. پرولین و هیدروکسی پرولین سبب حفظ آب و تقویت دیواره سلولی گیاه میشود که در شرایط نامساعد محیطی سبب تقویت گیاه میگردد.

اسیدهای آمینه آلانین، والین و لوسین سبب بهبود کیفیت میوه میشوند.

هیستیدین هم در رسیدن طبیعی میوه کمک میکند..