پلی آمین ها و نقش های فیزیولوژیک آن ها

پلی آمین ها مولکول های پلی کاتیونی هستند که در تمامی موجودات وجود دارند و در طیف وسیعی از فعالیت های زیستی شرکت می کنند. این مولکول ها دارای طول زنجیره ی متغیر حداقل با دو گروه آمین هستند. سه پلی آمین، پوتریسین (دی آمین)، اسپرمیدین (تری¬آمین) و اسپرمین (تترا آمین) به طور وسیع در موجودات وجود دارد و در سلول¬های در حال تقسیم به مقدار زیاد تجمع پیدا می کند. نام پوتریسین از کلمه ی Putrefy به معنی فاسد شدن یا پوسیدن گرفته شده است. این ترکیب بدبو در اثر فعالیت باکتری ها در مواد غذایی جانوری با شرایط نگهداری نامناسب تولید می شود. اسپرمین هم از کلمه ی اسپرم توسط وان لوون هوک در سال 1678 نامگذاری شد.

پلی آمین ها در بسیاری از فعالیت های پایه ای و اساسی سلول شرکت می کنند از جمله: رونویسی، تغییرات RNA، سنتز پروتئین و تنظیم فعالیت آنزیم ها. پلی آمین ها برای تکوین و رشد یوکاریوت ها و پروکاریوت ها ضروری هستند تا جایی که بسیاری از سلول ها اگر نتواند این مولکول ها را بسازند به سختی زنده خواهند ماند. در جانوران به طور غالب با RNA کمپلکس تشکیل می دهند.

در گیاهان پلی آمین ها در بسیاری از پاسخ¬های فیزیولوژیک شامل تقسیم سلول، ایجاد غده و ریشه، جنین زایی، تکوین گل و رسیدن میوه نقش دارند. در باکتری های گرمادوست پلی آمین¬های غیر معمول دیگری وجود دارد. این پلی آمین ها دارای زنجیره ی طولانی تر و شاخه دار هستند که از DNA و RNA در دماهای بالا حفاظت می کند. به دلیل داشتن بار مثبت پلی آمین ها، به مولکول هایی با بار منفی (مثل DNA، RNA، فسفولیپیدها و پروتئین های اسیدی) تمایل زیادی دارند. برهم کنش مستقیم با این مولکول ها سبب افزایش استقامت و یکپارچگی غشاءهای سلول همچنین تجمع و ادغام غشاء (مثل اندوسیتوز، ترشح، تقسیم سلول) و سامان دهی آنزیم های مستقر در غشاء می شود. به علاوه از پراکسیداسیون لیپیدهای غشاء جلوگیری می کنند. برهم کنش با دیواره، پایدار نگه داشتن توازن یونی، اسمزی و pH سلول (همانند بافر) نیز، از دیگر نقش های پلی آمین ها است. این ها همه مواردی است که نقش حفاظتی پلی آمین ها را در تنش های محیطی به خوبی نشان می دهد. بافت و اندامی نیست که این ترکیبات در آن نباشند و در سلول هم در همه ی اندامک ها حتی فضای آپوپلاستی (واکوئول و دیواره) هم یافت می شوند.

 

ساختار پلی آمین ها

ساختار پلی آمین ها. سه پلی آمین پوتریسین، اسپرمین و اسپرمیدین در گیاهان به طور معمول وجود دارند. ساختار سایر پلی آمین هایی که کمتر معمول هستند نیز آورده شده است.

 

باردار بودن سبب کاهش توانایی، در جابجایی آن ها می شود؛ یعنی هر سلول تا جایی که بتواند پلی آمین لازم خود را خودش می سازد. به علاوه میزان این تنظیم کننده برای ایجاد پاسخ فیزیولوژیک از سایر هورمون ها مثل ژیبرلین و سیتوکینین باید بیشتر (در حد میلی مولار) باشد؛ در حالی که هورمون ها در غلظت های بسیار پایین، درحد نانو یا پیکومولار فعالیت می کنند. حتی پپتیدهایی که نقش هورمونی دارند هم در غلظت های کم فعالیت می کنند. به این دلایل پلی آمین ها نقش هورمون واقعی را ندارند ولی با این حال همراه سایر هورمون ها بررسی می شوند.

بیوسنتز پلی آمین ها

در موارد متعدد دیده شده است که کاهش پوتریسین با افزایش آسیب پذیری گیاه در تنش ها همراه است؛ بنابراین پوتریسین و سایر پلی آمین ها که از پوتریسین سنتز می¬شوند دارای نقش حفاظتی در تنش ها هستند. پوتریسین همچنین پیش ساز آلکالوئیدهای پیریدین وتروپان، مثل نیکوتین و هیوسیامین است.

به طور کلی پلی آمین ها در بافت های در حال تقسیم و همچنین در شرایط تنش در گیاه تجمع پیدا می کنند. به خصوص تنش هایی که پتانسیل اسمزی را تغییر می دهد مثل تنش خشکی، شوری و سرما. کودهای بیولوژیک حاوی پلی آمین ها نیز در بازار وجود دارد. یکی از مکمل های حاوی پلی آمین در ایران که سبب افزایش محصول و مقاومت به تنش های غیر زیستی مخصوصا سرما می گردد مکمل های Azeas است. اسپرمیدین برای تکوین جنین گیاه و بعضی از جنبه های رشد و نمو ضروری است. پلی آمین ها همیشه آزاد نیستند و اشکال متصل به سینامیک اسیدها (مثل پارا-کوماریک اسید، فرولیک و کافئیک اسیدها) تشکیل می دهند. اشکال کونژوگه نقش محافظتی در برابر پاتوژن ها و سم زدایی ترکیبات فنولی و ذخیره سازی پلی آمین ها دارند.

کود پلی آمینی طبیعی به نام Azeas بر روی درختان و مجصولات زراعی اثر چشم گیری داشته است. این ترکیب از سرمازدگی جلوگیری کرده و همچنین سبب افزایش مقاومت درخت به سایر تنش های زیستی و غیر زیستی می گردد.

پلی آمین ها با اتصال به فلزات در نقش حامل یون¬ها ایفای نقش می کنند. افزایش انتقال فلزات از ریشه به ساقه سبب افزایش جذب یون ها شده و سبب مصرف لوکس گیاهان زراعی یا باغی می گردد. همچنین پلی آمین ها سبب افزایش متابولیت های ثانویه می گردند. افزایش غلظت شیره سلولی، افزایش ترکیبات آنتی اکسیدان فنلی و آنتوسیانین از دیگر محاسن کاربرد Azeas برای مزارع و باغات است. این ترکیبات با افزایش قند محلول، اسید امینه و پروتئین بر کیفیت ظاهری، مزه و ماندگاری یا انبارداری محصولات اثر شگرفی دارند. ترکیب دوپینیکس که حاصل تلاش محققان کشور است ترکیبی بی نظیر در دنیا است که در کشور تولید و عرضه شده است. چند مورد از مزایای استفاده از این کود آلی که توسط سازمان های ملی نیز بررسی شده است در ذیل آمده است:

• ارتقاء كمي و كيفي ميوه
• فعال سازي سيستم تشكيل و رشد ريشه
• افزايش مقاومت درخت در مقابل بيماري ها
• فعال كننده و تنظيم كننده متابوليسم گیاهی
• تقويت كننده و افزايش رشد و نمو در درخت و محصولات باغي
• ترميم بافت هاي آسيب ديده
• كاهش اثرات منفي تنش ها
• افزايش ماندگاري گل و ميوه
• قابليت جذب سريع مواد غذايي
• فعال سازي فرايند عمل فتوسنتز
• افزايش قابل توجه در طول ساقه و پهناي برگ
• افزايش ريشه زايي و قطر تنه ، شاخه و قلمه
• افزايش مقاومت در برابر استرس هاي محيطي
• پايداري در طول مدت زمان انبارداري و جابجايي میوه

چگونه مکمل غذایی Azeas سبب تقویت گیاه در مقابل تنشها، آفات و بیماریهای گیاهی میشود.

مطالب زیر دسته اول و بر اساس نتایج آزمایشگاهی طی چند سال پژوهش به دست آمده است.

مقاومت در برابر آفات و بیماریها

یکی از مهم ترین ترکیباتی که در کود Azeas وجود دارد پلی آمینها هستند. پلی آمینها یک از ترکیبات طبیعی هستند که در گیاهان دارای نقشهای محافظتی و ترمیمی هستند. این ترکیبات در گیاهان سبب تولید فیتوالکسینها میشوند. الکسینها ترکیبات دفاعی گیاهان در مقابله با حمله پاتوژنها مثل باکتری، قارچ و حتی حشرات هستند. نکته جالب توجه اینجاست که گیاهی که ضعیف است از خود ترکیباتی ساطع میکند که توسط حشرات و آفات دریافت میشود. و برعکس گیاهی که قوی باشد هیچ حشره ای به سمت آن جلب نمیشود. مکمل غذایی Azeas به شکل طبیعی سبب افزایش مقاومت گیاهان به حملات خارجی میگردد. افزایش تولید آنزیمهای مقابله کننده با پاتوژنها به عنوان مثال کیتیناز با کمک پلی آیمنها میتواند صورت گیرد. این آنزیم از ورود قارچ به داخل گیاه یا تخم ریزی حشرات بر روی گیاه ممانعت میکند.

مقاومت در برابر تنشهای محیطی بخصوص سرمازدگی

وجه اشتراک تمامی تنشها (استرس) از دست رفتن آب سلول است. در سرما چه دمای پایین و چه دمای یخ زدگی، در گرما و خشکی، در شوری و سایر تنشها گیاه توانایی جذب یا حفظ آب موجود را ندارد. بنابراین با تنش کم آبی مواجه میشود. اینجاست که نقش پلی آمینها روشن میشود. این ترکیبات سبب تغلیظ شیره سلولی میگردند. شیره غلیظ سلولی آب خود را از دست نمیدهد و در مقابل یخ زدگی هم مقاوم است. پس مکمل غذایی پلی آمینی یک ترکیب طبیعی ضد یخ هستند.

برای درک غلظت سلولی شما میتوانید عسل و آب را در نظر بگیرید. آب در دمای عادی و دمای زیاد به سرعت بخار میشود و همچنین در دمای صفر و زیر صفر یخ میزند. در حالی که عسل در دمای بالا آب از دست نمیدهد و در دمای زیر صفر هم یخ نمیزند. چون مواد محلول زیادی در خود دارد.

در بین مواد محلولی که سبب تغلیظ شیره سلولی میشوند میتوان اسیدهای آمینه مثل پرولین، قندها و اسمولیتهایی که سبب حفظ آب میشوند را نام برد. یعنی مکمل غذایی پلی آمینی سبب افزایش قند، افزایش پرولین و سایر اسیدهای آمینه میشود. افزایش دو تا چند برابری پروتئین، افزایش ترکیبات آنتی اکسیدان (رنگی و غیر رنگی)، افزایش فلاوونوئیدها و ترکیبات فنلی که خاصیت دارویی گیاهان با افزایش آنها بیشتر میشود.

پس مکمل غذایی Azeas یک محلول غذایی کامل و همچنین یک واکسن گیاهی برای پیشگیری از بیماریها یا حمله حشرات است. بنابراین مکمل غذایی پلی آمینه هم کود است و هم مثل سم عمل میکند. البته نه به این مفهوم که باعث کشتن حشرات میشود. بلکه با افزایش مقاومت و ایمنی گیاه مانع از نفوذ و گسترش عامل بیماری میگردد.

افزایش پروتئین و سایر ترکیبات گیاهی

یکی از مواردی که با به کارگیری مکمل غذایی پلی آمینی افزایش میابد میزان پروتئین کل گیاه است. این مورد برای گیاهانی که محتوای پروتئینی آنها مهم است مثل سویا، گندم، ذرت و گیاهان علوفه ای اهمیت بیشتری میابد. این افزایش پروتئین بر اساس نتایج پژوهشی شرکت حداقل 30 درصد است. نکته جالب توجه اینجاست که اگر این مکمل پلی آمینه با سرما توام شود این افزایش تا دوبرابر خواهد بود. افزایش ترکیبات فنلی، فلاوونوئیدها، آنتوسیانین ها، اسید آمینه آزاد، قند محلول، افزایش کلروفیل ها، کاروتنوئیدها و… مشاهده شده است. این افزایشها با تکرار مه پاشی بیشتر خواهد بود و در صورت استفاده بر اساس دستورالعمل کودی راندمان تولید تا 20 درصد افزایش خواهد داشت.

پلی آمینها ترکیبات آلی نیتروژن دار هستند که گیاه را از کودهای ازته بی نیاز میکند. در واقع کودی که هم سبب افزایش محصول میشود هم سبب مقاومت گیاه در تنشهای شوری، خشکی و سرمازدگی میگردد.

ژل الکتروفورز پروتئین

ژل الکتروفورز پروتئین: افزایش پروتئین گیاه بعد از 2 روز و 3 روز بعد از مه پاشی با مکمل پلی آمینی

 

جلوگیری از سیاه شدن میوه

یکی از معضلات محصولات باغی مخصوصا برای مصارف خانگی یا صنایع تبدیلی، سیاه شدن محصول بعد از برش است. یکی از مزایای کود پلی آمینه Azeas کاهش فعالیت آنزیمهای سیاه کننده بافت محصول است.

تغذیه با مکمل غذایی پلی آمینه

تغذیه با مکمل غذایی پلی آمینه میتواند سبب کاهش فعالیت آنزیمهای سیاه کننده بافت گیاهی شود.

 

جلوگیری از ترک خوردن میوه

یکی از مزایای به کارگیری مکمل تقویتی پلی آمینه جلوگیری از ترک خوردن میوه به دلیل سرما، بارندگی بی موقع نوسانات اسمزی یا آب گیاه است. ترکیبات پلی آمینه با افزایش مقاومت دیواره سلولی مانع از ترک خوردگی انواع میوه ها میشود. پلی آمین ها به دلیل داشتن بار مثبت به دیواره سلولی، غشاهای داخلی، DNA، RNA و به سایر ترکیبات با بار منفی متصل شده و سلول را در مقابل کم آبی یا سرمازدگی ناگهانی مصون میدارد. ترک خوردگی سبب کاهش بازار پسندی و انبارداری میوه ها میشود. البته در اغلب موارد این ترک خوردکی سبب نفوذ عوامل بیماری زا و از بین رفتن محصول قبل از برداشت میشود.

 

جلوگیری از ترک خوردیگی میوه ها

یکی از مزایای به کارگیری مکمل تقویتی پلی آمینه جلوگیری از ترک خوردن میوه به دلیل سرما، بارندگی بی موقع نوسانات اسمزی یا آب گیاه است

 

تاخیر پیری یا کاهش اتیلن

در بسیاری از تنشهای محیطی یا آسیبهای فیزیکی میزان هورمون اتیلن زیاد میشود. افزایش این هورمون سبب سرکوب فرایندهای رشد گیاه و تغییر مسیر گیاه به سمت گلدهی و پیری میگردد. تولید پلی آمین ها با اتیلن رابطه عکس دارد. افزایش هر کدام از این دو هورمون در گیاه مانع تولید دیگری است. کود پلی آمینه Azeas سبب کاهش تولید اتیلن و سبب افزایش ماندگاری، افزایش سبزینه و تاخیر پیری در گیاه می گردد.

رقابت بین اتیلن و پلی آمین

رقابت بین اتیلن و پلی آمین. ترکیب SAM یا S-آدنوزیل متیونین تر کیب حد واسط بین این دو ترکیب گیاهی است.

 

نحوه استفاده

برای اثر مطلوب بهتر است این مکمل غذایی هر 15 روز در طول مدت رشد گیاه استعمال شود. البته این مدت تقریبی است و بسته به نوع گیاه و رقم آن کمی تغییر میکند. برای استفاده از برنامه کودی میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. استفاده در دوره های منظم سبب مقاومت تصاعدی در بارهای بعدی میشود. یعنی اگر مقاومت و ایمنی گیاه در بار اول استفاده به 3 برابر حد طبیعی برسد این مقاومت در بار بعدی به بیش از 5 برابر و بلکه بیشتر از حالت طبیعی میرسد. این قضیه در مورد سایر فاکتورهای گیاه هم صادق است. یعنی افزایش قند گیاه، افزایش پروتئین گیاه، افزایش ترکیبات آنتی اکسیدان نیز شبیه نمودار زیر خواهد بود.

پس استفاده منظم از مکمل پلی آمینه تضمین کننده مقاومت، شادابی و کیفیت محصول خواهد بود. مزه یا شیرینی، بافت مناسب و ماندگاری طولانی محصول باغات تیمار شده با مکمل تقویتی وجه تمایز این کود آلی-معدنی با سایر کودها و مکملها است.

 

استفاده منظم از مکمل پلی آمینه

 

استفاده منظم از مکمل پلی آمینه سبب افزایش تصاعدی مقاومت محصول خواهد شد. این افزایش مقاومت با افزایش راندمان محصول، افزایش پروتئین، تغلیظ شیره سلولی مثل قند و اسیدهای امینه همراه خواهد بود.

این کود آلی تقویتی همچنین به صورت بذرمال نیز قابل استفاده است. به صورت تزریق به درختان بزرگ که قابلیت مه پاشی را ندارند میتوان به کار برد. در این زمینه با کارشناسان ما تماس بگیرید تا ابزارآلات و روشهای تزریق را آموزش دهند.